سه شنبه ٢٦ تير ١٣٩٧ صفحه اصلی|آرشیو اخبار|مقالات پژوھشی|فارسي|اردو
 
صفحه اصلی|مقالات پژوھشی|صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
نمایی از ارگ بم - کرمان
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   
فارسی بین ،تا ببینی نقش های رنگارنگ

 منبع : روزنامه پاکستان مورخ 31 آگوست

 نويسنده : غلام جیلانی خان     ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1391/06/30  

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

زبان فارسی طی قرنهای متمادی به عنوان زبان رسمی پادشاهان مسلمان شبه قاره رایج بوده است. از زمان قطب الدین ایبک تا عصر "بهادر شاه ظفر "(پادشاهان مغول شبه قاره)امور دولتی به زبان فارسی انجام می گرفت.زمانیکه انگلیسیها رسما شهر دهلی را به تصرف خود در آوردند ،به همراه اخراج پادشاهان زبان فارسی را نیز از منطقه بیرون کردندو از آن زمان تاکنون فارسی به مقام و جایگاه واقعی خود در منطقه دست نیافته است.

از آنجائیکه ضرب المثل معروفی به زبان عربی است که ،زبان دولتمردان ، زبان رایج در کشور هامی باشد. زبان مادری دولتمردان عصر نوین زبان انگلیسی است لذا شکی نیست که زبان انگلیسی حکمران زبان های عالم است ،ولی متاسفانه حقیقت امر این است که  فارسی گویان برای ترویج  این زبان خدمتی انجام نداده اند،اگر فارسی گویان اروپا را تحت تصرف خود در می آوردند یا آمریکا و آسترالیا را کشف می نموده و حکومت خود در آن منطقه تشکیل می دادند امروز زبان فارسی زبان جهانی می بود.

چنانچه به عصر مسلمانان در شبه قاره بنگریم در می یابیم که دو شاعر بزرگوار زبان اردو"میرزا غالب و "امیر خسرو" شعرای قادر الکلام فارسی نیز محسوب می شدند. جای بسی تعجب است که بجز چند اشعار نعت امیر خسرو و غالب بین مردم شهره ندارند. غالب همیشه تاکید نموده است:ای مردم دیوان اردویم مجموعه بی رنگ من است،اگر می خواهید رنگینی کلام مرا درک کنید دیوان فارسی را بخوانید

فارسی بین تا ببینی نقش های رنگارنگ                    بگذار از مجموعه اردو ،که بی رنگ من است

شهرت غالب به دلیل دیوان مختصر اردو وی بوده ،او نیکومی گوید و نیکو می نویسد ،دیوان اردو او بر اشعار کلیه شعرای عصرخودبرتری داشته است.

با اینکه شعرای شبه قاره هزاران اشعار نعت را گفته اند ولی شعر نعت غالب حرف دیگری دارد

غالب ثنای خواجه به یزدان گذاشتیم                     کان ذات پاک مرتبه دان محمد است

بلاغت کلامی که در زبان فارسی وجود دارد بدون شک در هیچ زبانی وجود ندارد در صورتیکه این بلاغت تا حدی  در زبان عربی مشاهده می شود و حتی زبان انگلیسی در این وصف به مقام زبان فارسی نمی باشد.

از پادشاه بابر تا بهادر شاه ظفر همگی به شراب نوشی عادت داشتند (ماسوای اورنگزیب)،بابر در جنگ 1528 کنواهه از شراب خوری توبه کرد و در سپه سالاری "رانا سانگا"ارتش هند را شکست داد وی اگرچه شاعر نبوده ولی اگر "تزک بابر "آن را مطالعه کنیم ،مشاهده خواهیم کرد که نثر آن نیز به صورت شعر می باشد.زبان مادری بابر ترکی بوده ولی او بر زبان فارسی نیز تسلط داشت و چند اشعار فارسی نیز به وی نسبت داده می شوند مانند

مینا و می و جام و صراحی غنیمت است                    بابر به عیش کوش که عالم دوباره نیست

مصرع دوم این شهر به عنوان ضرب المثل استفاده می شود ولی تذکره نویسان مصرع اول را به شکلهای مختلفی آورده اند.

رغبت "پادشاه همایون " با شعر را می توان از حادثه مرگ او فهمید که ،وی به دلیل لغزش پایش از پله های کتابخانه افتاد و بر اثر جراحت در ناحیه سر و صورت در گذشت.

پادشاه اکبر اگرچه کم سواد بود ولی همیشه بزم ادبی در دربار او رونق داشت و دانشمندان و فضلا، زینت دربار وی بودند.روزی بزم شعر در دربار گرم بود و شعر زیر مورد بحث بود

ساغر می بر رخ گلزار می باید کشید

مصرعه فوق العاده ای بود ،یعنی شراب بر رخ باغ پا کشیدن و یا دیدن رخ زیبای باغ می خوردن ،در حقیقت تصویری از سرخوشی و شادمانی روسا را می رساند،در همان عالم که بسیاری از شعرای حاضر شعر های می سرودند هوا ابری شد ،پادشاه اکبر لبخندی زد و گفت :ببینید آسمان چه دستوری به ما می دهد و خودش شعری گفت

 ساغر می بر رخ گلزار می باید کشید                         ابر بسیار است ،می بسیار می باید کشید

عصر "نور الدین جهانگیر"کاملا عصر شعری به حساب می آید و شعرای جلیل القدر ایران و ماورا االنهر را به سمت شبه قاره کشاند.گویند روزی پادشاه جهانگیر همراه "ابو طالب "ملک الشعرای دربار و چند نفر آهنگساز مشغول بازدید دریاچه "جمنا "بود ،چون هنگام آغاز فصل  بهار بود پادشاه از ابو طالب فرمان غزل نمود در حین خوانندگی طوفانی آمد و دیوان ابوطالب در دریاچه غرق شد ،ناجیان بسیار سعی نمودند ولی نتوانستند دیوان او  را از غرق شدن نجات دهندو پادشاه به ابوطالب گفت:سرمایه زیست ترا غرق آب شد ،ابو طالب در پاسخ این شعر خواند:

گفته گر شد ز کفم شُکر که نا گفته بجاست                  از دو صد گنج یکی مشت گهر باخته ام

پادشاه "اورنگزیب"فرمانروای مذهبی بود. تعصب بی جا او با سیک و هندوها یک بحث متنازعه نیز دارد ،باوجود اینکه شاه هند بود ولی با نگارش قرآن و کلاه دوزی مخارج شخصی را تامین می نمود. گویند وی نیز دلداده شعر بود و شعر زیبایی را به او نسبت می دهند و هیچ کس در این خصوص تردید نکرده است.

غم عالم فراوان است و من یک غنچه دل دارم              چسان در شیشه ساعت کنم خاک بیابان را 

نویسنده مقاله اینجا آورد که در یکی از ادوار شاهجهان وشاید در عصر جهانگیر مراسم عید سعید فطر بسیار با شکوه برگزار می شد و قانون احترام ماه صیام نیز رعایت می شد و روسای دربار علیرغم آنکه ترک می نوشی برایشان طاقت فرسا بود آنها به احترام ماه مبارک رمضان شراب نوشی را ترک می کردند. 29 ماه مبارک رمضان پادشاه به همراه درباریش بر بام قلعه رفت،یکی از ندیمان فریاد کرد مبارک باد ،دومی با صدا گفت:،هلال عید بر اوج فلک هویدا شد،

یکی از شاهزادگان فوری و ناگهانی  پاسخ داد، کلید میکده گم گشته بود و پیدا شد.(در آن زمان کلید ها بصورت نصف هلال بودند)

از این  پاسخ می توان به خلاقیت شعری شاهزاده را درک کرد که او در این مصرعه می گوید کلید میخانه در ماه مبارک رمضان گم شده بود و اکنون پس از رویت هلال کلید میخانه پیدا شده و میخانه باز خواهد شد.

در آخر نیز داستانی در خصوص انس و محبت پادشاهان مغول با زبان فارسی ارائه می شود که در عصر جهانگیر بسیاری از شعرای ایران رخت سفر بسته و به شبه قاره می آمدند و پادشاه جهانگیر نیز در هفته یک نشست مخصوص شعر  برگزار می نمود.. شبی شاعری آمد وشعری را به این صورت خواند:

ای تاج دولت برسرت ،از ابتدا تا انتها

جهانگیر وقتی بند اولین شعر را شنید به اشاره به وی گفت :توقف کن،پادشاه از شاعر سوال نمود،آیا با عروض شعر آشنایی داری؟شاعر جواب داد:خیر

پادشاه جهانگیر گفت :برو جانت را بخشیدم وگرنه تو خاک بر سرم کرده بودی ،اگر شعرت را تفکیک کنند می شود،ای تاج دو لت                                    برسرت از ابتدا تا انتها

و در این شعرت لت بر سرت مدح سرایی من است؟

در عصر حاضر ذوق شعر و ادبیات فارسی بسیار اندک شده ولی گروهی از جمله بنده هنوز نیز وجود دارند  که از باد شمال و جنوب فارسی لطف اندوزمی شوند.چه خوب گفته غالب

از ذره تا به مهر دل و دل هی آینه                      طوطی کو ،شش جهت سی مقابل هی آینه

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فارسی داخلہ 2018

اسلامک سکولز

معرفی سعدی آموزش

یازدھمین جشنوارہ رسانہ ھای دیجیتال

جایزه جهانی اربعین

اسلام کمیکز

فراخوان اعظای نشان سعدی و اقبال

ھمائش حلال

مذہبی تعلم مصطفیٰ یونیورسٹی

داخلہ دانشگاہ یزد

دانشگاہ تہران

دانشگاہ الزھرا (س)

کتابخانہ دیجیتال سازمان

نامہ رہبر معظم بہ نوجوانان غربی

اوقات شرعی

سایت رایزنی فرہنگی

Ashnayi ba lahore

darbarha

majala 23,1391

libraries

kfpics

live ziaraat

Imam Khumeini

dafter Khamnaee

akhbaraat

farsi link

تبریز 2018
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 1881
Visitorsofday : 186
Visitorsofpage : 1599044
Onlinevisitors : 4
PageLoad : 1.4531

مقالات پژوھشی|صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت